Internetveiligheid & Oplichting
Let op: Klik nooit te snel op een link in een e-mail, bericht of op een website.
Beweeg eerst met de muis over de link (zonder te klikken) om onderaan in het scherm te zien naar welk webadres deze werkelijk verwijst. Controleer altijd of het adres klopt en of het betrouwbaar is.
Wordt er om geld of persoonlijke informatie gevraagd?
Controleer dit altijd door zelf rechtstreeks contact op te nemen met de persoon of organisatie, bijvoorbeeld door zelf het officiële telefoonnummer te bellen of via de officiële website te gaan.
Zo voorkom je dat je slachtoffer wordt van oplichting.
Er zijn tal van websites van politie, verzekeringsmaatschappijen, gemeenten en wat al niet meer om mensen te informeren over de gevaren van het internet, want, net als iemand die aanbelt aan de deur en wacht tot er wordt opengedaan; zo ook wacht men tot u op een fout linkje klikt en de deur opent voor iemand die u helemaal niet binnen wilt hebben.
We hebben de belangrijkste feiten op een rijtje gezet met de juiste adressen om meer te weten.
En.. onnodig om aan te geven dat een antivirus en antispam programma aan te raden is als u de digitale weg op gaat. Zij zijn uw autogordels, en uw airbags op deze weg. Maar het sturen en de weg kiezen doet u zelf.
Gebruik goede en afwisselende wachtwoorden via een wachtwoordmanager.
Het is uw huissleutel die alleen van u is en niet door iemand anders gebruikt mag worden.
Wat kunt u zelf doen? 11 Aandachtspunten
- 1 – Installeer een antivirusprogramma
Gebruik een antivirusprogramma om uw computer, tablet en smartphone te beschermen. Schakel automatische updates in.
Laat het antivirus-programma daarnaast regelmatig uw apparaten scannen op infecties. Bijvoorbeeld iedere maand.
Schakel een eventueel meegeleverde firewall altijd in. Deze houdt de verbindingen tussen het apparaat en het internet in de gaten.
- 2 – Gebruik sterke wachtwoorden
Het gebruiken van een moeilijk te raden wachtwoord is belangrijk. Vooral bij cruciale systemen zoals DigiD of uw wifinetwerk.
Gebruik daarnaast voor elke dienst een uniek wachtwoord. Hiervoor kunt u gebruik maken van een wachtwoordmanager, die unieke wachtwoorden kan genereren en opslaan. Waar mogelijk gebruikt u tweestapsverificatie om uw account extra te beschermen.
- 3 – Installeer steeds de software-updates
Producenten van besturingssystemen, browsers en andere programma’s, zoals Microsoft Office, Adobe Reader en Oracle Java, brengen geregeld updates uit om beveiligingslekken te verhelpen. Maak ook hier waar mogelijk gebruik van automatische updates. Controleer in andere gevallen minimaal maandelijks of updates beschikbaar zijn en installeer deze.
- 4 – Open geen berichten en onbekende bestanden die u niet verwacht of niet vertrouwt
Ontvangt u onverwacht een bericht met een bijlage, (ingekorte) hyperlink of verzoek om in te loggen op een systeem? Gebruik uw gezond verstand en ga hier niet op in. Zelfs niet wanneer u de afzender kent. Accepteer het bericht alleen als u het van deze afzender verwachtte te krijgen. Spam verwijdert u het beste direct. - 5 – Installeer alleen apps via de officiële applicatiewinkels
Ook apps voor uw smartphone of tablet kunnen malware bevatten. Installeer apps daarom alleen via de officiële applicatiewinkels, de app stores. Gebruik geen illegale kopieën. Kijk ook goed naar de toegangsrechten van de app. Bekijk ervaringen van medegebruikers om te beoordelen hoe betrouwbaar de app is. - 6 – Controleer het adres van websites
Controleer het webadres (URL) en het certificaat (het hangslotje in de adresbalk van de browser) om vast te stellen dat u geen nagemaakte of onveilige website bezoekt. Is er geen hangslotje? Vul dan geen gevoelige gegevens in op deze website. Gebruik bladwijzers voor websites die u vaak bezoekt en let extra op bij het openen van verkorte URL’s. Deze worden veel gebruikt op sociale netwerken. - 7 – Ongevraagd helpdesk-advies: verbreek de verbinding
Oplichters die zich voordoen als medewerkers van IT-bedrijven zoals Microsoft, proberen u telefonisch wijs te maken dat u een computerprobleem heeft. Daar zou, tegen een vergoeding, iets aan te doen zijn. Vervolgens vraagt de oplichter om hem mee te laten kijken in uw computer. Hierdoor kan hij bijvoorbeeld bij uw bankrekening komen. Of hij vraagt betaling voor zijn diensten, bijvoorbeeld via Western Union of Moneygram. Krijgt u zo’n telefoontje, ga dan niet met deze mensen in gesprek. Gerenommeerde bedrijven zoals Microsoft bellen nooit met dit soort meldingen.
- 8 – Bedenk goed wat u met wie deelt op internet
Zo gemakkelijk als het is om iets op internet te plaatsen, zo moeilijk is het om dit er weer af te krijgen. Denk dus goed na over wat u wel of niet op internet wilt delen. Scherm uw sociale netwerksites goed af. Wees selectief in wie toegang krijgt tot uw profiel en gegevens. Als u uw gegevens ergens achterlaat, ga dan na bij welke organisatie u dat doet, hoe lang uw gegevens worden bewaard en aan wie deze nog meer kunnen worden verstrekt. Geef niet meer gegevens dan nodig is. - 9 – Maak regelmatig back-ups
Door regelmatig back-ups te maken van uw computer en van uw bestanden of foto’s op uw telefoon of tablet, kunt u schade van bijvoorbeeld gijzelsoftware of virussen beperken. Als u een back-up heeft liggen, kunt u toch nog bij een kopie van uw gegevens. Back-ups maakt u op externe, losgekoppelde gegevensdragers. Zoals een DVD, USB-stick of externe harde schijf. Bewaar deze op een andere locatie. Ook kunt u gebruik maken van een onlineopslagdienst. - 10 – Gebruik uw gezond verstand
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook. Wees alert als u iets niet vertrouwt of niet kent. - 11 – Maak alleen verbinding met vertrouwde wifinetwerken
Bij openbare en onbeveiligde wifinetwerken kunnen anderen mogelijk zien wat u op het internet doet en welke gegevens u verstuurt. Verstuur dus geen gevoelige gegevens, zoals e-mail of internetbankieren. over netwerken die u niet kent of niet vertrouwt. Versleutel thuis uw draadloze netwerk met WPA2 met AES-encryptie om te voorkomen dat kwaadwillenden uw internetverkeer kunnen onderscheppen.
Fraude – Wat is dat?
We spreken van online fraude als iemand je geld of gegevens probeert te stelen.
Dat kan via een nepmail of nepwebwinkel. Controleer altijd goed wie je voor je hebt.
Twijfel je? Klik niet en meld het bij Fraudehelpdesk.nl.
- Ik heb een raar telefoontje ontvangen
- Ik heb een nare ervaring met online shoppen
- Bestaat mijn online geliefde wel echt?
- Mijn gegevens zijn in verkeerde handen gevallen
- Ik heb een vreemd bericht ontvangen
- Mij is iets anders overkomen
- Fraude? Direct melden!
- Verdachte e-mail melden!

Website: Fraude Helpdesk
Internet en de gevaren
- Cyberpesten Wat is een catfish?
- Wat is een geldezel / pinpasfraude?
- Wat is een sockpuppet of sokpop?
- Wat is factuurfraude?
- Wat is helpdeskfraude?
- Wat is sim-swapping?
- Wat is spoofing?
- Wat is typosquatting?
- Wat is vishing?
- Wat zijn deepfakes?
- Wat zijn digitale sporen?

Lees meer op de website van Veiliginternetten
Phishing – Wat is dat?
Phishing is een vorm van cybercrime waarbij criminelen een e-mail of sms naar je verzenden om te proberen inloggegevens, creditcardinformatie, pincodes of andere persoonlijke gegevens van jou te achterhalen.
Lees meer over deze vorm: – Phishing
Malware, wat is dat?
Malware is schadelijke software die je apparaat kan besmetten. Je krijgt het meestal door op een verkeerde link te klikken of iets te downloaden. Via malware kunnen criminelen je gegevens stelen
of …… vergrendelen.
Zie meer info over Malware
Wil je een link checken in een bericht?
Lees meer; Hoe check je een link?
Vertrouw je een link niet helemaal?
Er is een gratis tool die je helpt om de veiligheid van links te controleren. De links worden gescand op malware, phishing en andere online bedreigingen, zodat je met een gerust hart op internet kunt surfen.
De website Kijk op – Checkjelinkje
En, als het toch verkeerd is gelopen…..
Denkt u slachtoffer te zijn geworden van cyberfraude?
- Neem contact op met de Fraudehelpdesk. Fraude Helpdesk
- Bent u slachtoffer geworden van cybercrime? Neem contact op met het Aangifteloket van de Politie
- Hulp nodig na slachtoffer te zijn geworden?
- Neem contact op met Slachtofferhulp Nederland. Slachtofferhulp
- Het Digital Trust Center helpt ondernemers met veilig digitaal ondernemen – Digital Trust Center
- Voor algemene informatie over cybercrime kunt u terecht bij het Nationaal Cyber Security Centrum. pagina van de Rijksoverheid
Als u slachtoffer bent geworden dan kunt u anoniem melden op Meld misdaad anoniem